חגי תשרי בארץ ישראל: בשיר ושבחה - תפילה וזמרה

חגי תשרי בארץ ישראל: בשיר ושבחה - תפילה וזמרה

מסליחות ראשונות בחודש אלול בירושלים עד תפילת נעילה ביום הכיפורים במירון,

מחג הסוכות ועד שמחת תורה וגם יום טוב שני של גלויות

סליחות ראשונות
סליחות ראשונות בנוסח עדות המזרח (ספרדי) אמרתי בבית הכנסת ע"ש שמואל מאיר בככר ספרא של עיריית ירושלים והיתה זו בעבורי חוויה רוחנית ומוסיקאלית מהנה מאוד.

סליחות בנוסח המקובל?
כאשר חיפשתי אמירת סליחות בנוסח ספרד (חסידי) או אשכנז (ליטאי) הלכתי בליל הסליחות לבית הכנסת ישורון בירושלים ושמעתי את החזן אשר היינוביץ בנוסח חזני מובהק ואת החזן-זמר יצחק מאיר בנוסח קרליבך ושניהם לא בנוסח ובלחנים המקובלים.
בהמלצת החברים בפרלמנט הכותל, הלכתי לאמירת סליחות בבית הכנסת המרכזי (של השטיבלך) בזכרון משה, לכאורה בנוסח ספרד (חסידי). אבל, גם כאן לא זכיתי לשמוע את הנוסח הקלאסי והלחנים המוכרים של הסליחות והתאכזבתי.

{gallery}slichot5777{/gallery}

ראש השנה במושב נחלים
בעודני מייחל ומצפה לשמוע את הנוסח והלחנים הקלאסיים של תפילת הימים הנוראים, הגענו למושב נחלים לשהות יחדיו עם משפחתנו שלומית ובן ציון וילדיהם גלעד, מירון, איתמר ונועה שפר.
שמחנו מאוד לשמוע את הרינה והתפילה של בית הכנסת הגדול של מושב נחלים, בהנהגתו של הרב דוד גרינוולד שליט"א והגבאי המצטיין מאיר רוטשילד, ולשמוע תפילת ראש השנה יום אחד בנוסח הקלאסי וביום השני משולב עם לחנים של זמרים בני זמננו וניגונים ישראליים.

20150405 091551

צולם בחול המועד

 

בין כסה לעשור
בין כסה לעשור השתתפנו במעמד המרשים והמרגש מאוד של סיום כתיבת עשרים! ספרי תורה, נדבת הר' יצחק לייב רענערט הי"ו, לזכרם ולעילוי נשמתם של אנשי ציבור, ביניהם אנשים ונשים שנהרגו על קידוש השם בישראל ובחו"ל.
בכתיבת אותיות אחרונות התכבדו כבוד הרה"ג הראשל"צ הרב שלמה משה עמאר שליט"א – הרב הראשי לירושלים, הרה"ג הרב ישראל מאיר לאו שליט"א – הרב הראשי לתל-אביב יפו, מר מלקולם הונליין – מנכ"ל ועידת הנשיאים בארה"ב, הנדיב הדגול מר יצחק לייב רעננערט והיוזם והמוביל של המיזם הר' אהרון בינה – ראש ישיבת נתיב אריה אל מול הכותל המערבי.

בכתיבת אותיות בספר התורה שהוקדש לזכרונם של משפחות גרינשפן, שטיינמץ, רייזמן ופרידמן התכבדו גם הסבא רבה אליעזר שפר והרב צבי גרינשפן – רב קהילת ספרא בירושלים, בהשתתפות הרעייה הודיה גרינשפן (לבית שיינין) וילדיהם – הנכדים של גבי וסמדר שיינין והנינים של אליעזר ואסתר שפר.

 {gallery}rennert{/gallery}

יום הכיפורים ליד הציון של הרשב"י במירון – פתח לנו שער
את המסורת המשפחתית רבת השנים של תפילת יום הכיפורים ליד הציון של הרשב"י במירון אנו ממשיכים יחדיו עם הבן והנכדים שלנו והריני מעיד בפניכם שברבות השנים למדנו כולנו היטב את הלחנים המיוחדים של חסידי ברסלב במירון ואנו מתפללים ושרים יחדיו עם מאות המתפללים ליד הציון של הרשב"י את כל הפיוטים בתפילה רצופה משעת הזריחה עד צאת הכוכבים, תפילה שמגיעה לשיאה בתפילת נעילה.

{gallery}yom-kippur5777{/gallery}

שמחת בית השואבה
את שמחת בית השואבה שמחנו בתחילה בעצרת הגדולה ורבת המשתתפים במעמד כבוד הראשל"צ הרה"ג הרב שלמה משה עמאר שליט"א – הרב הראשי לירושלים
ולמחרת היום רקדנו יחדיו עם אלפי חסידי קרלין-סטולין במעמד האדמו"ר שליט"א בירושלים.
גם השנה ביקשו נאמני הניגונים המקוריים של חסידות קרלין, ובראשם הר' יואל ברזיל-ליפשיץ, להשמיע להם את הניגונים הקרלינאים בנוסח המקורי של קרלין טבריה ושמחתי להשמיע להם שירים וניגונים עתיקים שלא מוכרים להם.

{gallery}beit-hashoeva5777{/gallery}

ובחוצות ירושלים
בימי חול המועד סוכות פקדו את ירושלים רבבי רבבות של אורחים ותיירים מכל קצות תבל שמילאו את רחובותיה, שכונותיה וסמטאותיה של ירושלים בירת ישראל.

{gallery}sukkot5777{/gallery}

בהושענא רבה
הקפנו שבע פעמים את הבימה בבית הכנסת, חבטנו בערבות והופתענו לראות מספר אנשים שהביאו עמם לא 5 ענפי ערבה אלא ענפי עצים גדולים.
מאין המנהג החדש הזה – לא ידוע לנו?

{gallery}hoshanaraba5777{/gallery}

וגם... יום טוב שני של גלויות
בעוד שאנו, הישראלים, חזרנו למסלול היומי של החולין, הרי בני חו"ל חוגגים היום את יום טוב שני של גלויות ובשעה שאני כותב ממשיכים אנשי חו"ל לחגוג את שמיני עצרת בתפילה, בשירה, בזמרה ובריקודים עם ספרי תורה בהיכל שלמה - ירושלים.


ובשולי האירועים
אודות נוסח התפילות, הפיוטים והלחנים של כל עדות ישראל 

תורה 016

ספר תורה 013

בעוד שרבים מתפללים בנוסח ספרד (חסידי), מקפידים מאוד על הנוסח והלחנים, כולל ההברה וההגייה המיוחדת לכל אחת מהחסידויות שמקורן בחצרות האדמו"רים במזרח אירופה ורוב המתפללים בנוסח אשכנז מקפידים מאוד על הנוסח המקובל בישיבות הליטאיות, ואילו אנשי הכיפות הסרוגות פיתחו בבתי הכנסת שלהם תשלובת של נוסחים ולחנים, המורכבים גם משירי קרליבך וזמרים בני זמננו וגם לחנים ישראליים מובהקים שהבולט ביניהם הלחן של יאיר רוזנבלום לפיוט ונתנה תוקף קדושת היום.

ואולם, אצל תלמידי הישיבות התיכוניות ובני ישיבות ההסדר מעדות המזרח, גבר והלך הצורך והרצון שלהם להתפלל בנוסח הספרדי המקורי של הפיוטים והלחנים העוברים מדור לדור ורבים מראשי הישיבות נענו לצורך ולדרישה לקיים גם בישיבות מניינים מיוחדים לבני עדות המזרח במיוחד בתפילות הימים הנוראים.

הפתרון הזה של מניינים נפרדים בישיבות בימים הנוראים היה בבחינת מענה זמני בלבד, באשר בוגרי הישיבות הלאומיות הקימו בתים ומשפחות בערים וביישובים ברחבי ארץ ישראל והתעורר שוב הרצון והצורך להקים ולקיים בתי כנסת בנוסח שלהם ולהנחיל זאת גם לדורות הבאים.

כדי להימנע ממחלוקת ומעימותים, משתדלים הרבנים וראשי הקהל לחפש ולמצוא פתרונות והסדרים מסוגים שונים, כמו: לקבוע תורנות של שליחי ציבור, חזנים ובעלי תפילה אחת לשבוע בנוסח אשכנזי ואחת לשבוע בנוסח ספרדי או תימני. או: חלוקת התפילה לשני נוסחים. תפילת שחרית בנוסח אחד ותפילת מוסף בנוסח אחר. או: תפילות נפרדות של העדות השונות רק בסליחות ובתפילות הימים הנוראים שבהם הנוסח שונה לחלוטין.

כמחווה של רצון טוב, אף החלו להוסיף לארון הקודש ספרי תורה בצורה ובסגנון הספרדי שמקפידים לקרוא בהם בכל ימות השנה.

אני מרשה לעצמי להמליץ בפניכם לאמץ את הנוהג שהנהיגו במספר בתי כנסת והוא השילוב של תפילות, פיוטים ולחנים של כל עדות ישראל כפי שעשו ועושים זאת עם שירי קרליבך ועם לחנים מתוך השירה והמוסיקה הישראלית.

יחד עם זאת, אני סבור שצריך לגלות רגישות והבנה רבה לכל עדה ועדה שרוצה להתפלל בנוסח המקובל עליהם מדורי דורות.

אשמח לקבל את תגובתכם.

בברכה נאמנה

אליעזר שפר