הנחיות מיוחדות לגבאי ומתפללי בתי הכנסת לאור התפשטות נגיף הקורונה

---
  • א.'חמירא סכנתא מאיסורא' – חמורה סכנה מאיסור, לכן יש להישמע להוראות משרד הבריאות. יש להן תוקף של חיוב מדין תורה כי הן מסוגלות להציל חיים. התורה ציותה על שמירת החיים "ונשמרתם מאד לנפשותיכם" וקבעה כי ערך זה, חשוב יותר מקיום מצוות "אשר יעשה אותם האדם וחי בהם". זוהי חובה הלכתית להימנעמקיום המצווה, חשובה ככל שתהיה (כגון שמיעת קריאת מגילה בציבור), על מנת שלא להביא, חלילה, להדבקת אדם אחר בנגיף ולסיכון עשרות ומאות אנשים בדגש על קבוצות סיכון כגון חולים וקשישים.
  • ב.כל מי שעל פי הוראות משרד הבריאות צריך להישאר בבידוד, עליו להישאר בביתו ואל יגיע לבית הכנסת! תפילה במניין הינה הידור מצווה בלבד. חכמינו כבר הזהירו- ""וחי בהם"- ולא שימות בהם.", ופיקוח נפש דוחה כל מצוות שבתורה.
  • ג.באשר לבתי הכנסת בחו"ל - חובה על באי בית הכנסת להישמע להוראות הרשויות שבכל מקום ומקום. ישנם מקומות בהם המצב חמור והנגיף מתפשט באופן מהיר – על כן יש לקיים את הוראות הרשויות המקומיות באופן מלא למען בריאות הציבור כולו.
  • ד.נכון להיום, על פי הנחיות משרד הבריאות בישראל על כל אדם שחזר מחו"ל מכל יעד שהוא להימנע מלהגיע לכינוס של מעל 100 איש, לכן אסור לו/ה להגיע להתפלל בשבתות וגם לא בפורים בבית הכנסת שיש בו מעל 100 מתפללים (כולל בעזרת נשים) עד חלוף שבועיים מחזרתו.
  • ה.באופן כללי ובמיוחד בבית הכנסת, מוטב לצמצם את המגע, להימנע מלחיצת יד ל'שבת שלום' ולהסתפק באמירה והנהון הראש מתוך מאור פנים ושמחת הלב.
  • ו.בעת הזאת יש להימנע מנישוק ספרי תורה, סידורים ומזוזות במקומות ציבוריים, ובבית הכנסת בפרט.
  • ז.יש לשים לב ביתר שאת לניקיון האזורים הציבוריים בבתי הכנסת, ולהקפיד על ניקיון איכותי של הידיים.
  • ח.חובה על הגבאים להקפיד להשאיר חלונות פתוחים המאפשרים זרימה ותחלופה של האוויר באולם בית הכנסת, לוודא הצבת סבון נוזלי בכיורים וניירות לניגוב ידיים חד פעמיים..

קריאת מגילה

הנמצא בבידוד יקרא מגילה לעצמו ממגילה כשרה. טעמי המקרא אינם מעכבים, אך יש להקפיד לקרוא את המלים בצורה נכונה. מי שמתקשה יכול לקרוא בפיו ממגילה כשרה תוך כדי האזנה לקריאה מוקלטת. מי שאין לו מגילה כשרה יכול בשעת הדחק לשמוע את המגילה בהאזנה לשידור חי על ידי שמיעה בטלפון או רדיו. אם גם זה לא מתאפשר יקרא את המגילה בלי ברכות מתוך תנ"ך.

הארגון העולמי של בתי הכנסת והקהילות קורא לבתי הכנסת בישראל ובתפוצות להוסיף בשבתות הקרובות תפילה לשלום אזרחי העולם ובתוכם עם ישראל שבכל מקום לרפואה שלמה, בנוסח הזה:

  • מִי שֶׁבֵּרַךְ אֶת אֲבוֹת הָעוֹלָם וְאֶת אֲבוֹת יִשְׂרָאֵל, עוֹשֶׂה שָׁלוֹם וּבוֹרֵא אֶת הַכֹּל, הוּא יְבָרֵךְ אֶת כֹּל יְצִירֵי כַּפָּיו חוֹלֵי מַגֵּפַת הַקּוֹרוֹנָה, הַמִּשְׁתּוֹלֶלֶת בְּיָמִים אֵלּוּ בְּרַחֲבֵי תֵּבֵל. יִשְׁמַע אֱ-לוֹהִים לִתְפִילַת בְּרוּאָיו כֻּלָם וְיַעֲנֵם, כְּשֵׁם שֶׁהִתְפַּלֵל שְׁלֹמֹה: "אַתָּה תִּשְׁמַע הַשָּׁמַיִם מְכוֹן שִׁבְתֶּךָ וְעָשִׂיתָ כְּכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא אֵלֶיךָ הַנָּכְרִי לְמַעַן יֵדְעוּן כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ אֶת שְׁמֶךָ לְיִרְאָה אֹתְךָ כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל". יִשְׁלַח לָהֶם אֱ-לוֹהִים רְפוּאָה שְׁלֵמָה מִן הַשָּׁמַיִם וִיחַזְּקֵם וִירַפְּאֵם.
  • יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ, שֶׁתְּחַדֵּשׁ סֵדֶר עוֹלָמְךָ כְּקֶדֶם, הָגֵן עָלֵינוּ וְעַל כָּל הַחוֹלִים שֶׁיִּתְחַזְּקוּ בִּבְרִיאוּתָם, כְּדֵי שֶׁנִּזְכֶּה לְהוֹדוֹת לְךָ וּלְהַלֶּלְךָ, וְתִּמָּלֵא כָּל הָאָרֶץ כְּבוֹדֶךָ, כִּי הַמַּלְכוּת שֶׁלְּךָ הִיא וּלְעוֹלְמֵי עַד תִּמְלֹךְ בְּכָבוֹד. כַּכָּתוּב בְּתוֹרָתֶךָ. ה' יִמְלֹךְ לְעוֹלָם וָעֶד. וְכֵן יְהִי רָצוֹן וְנֹאמַר אָמֵן.