טבת תשע"ה

טבת תשע"ה

 

חודש טבת תשע"ה

22 בדצמבר - 20 בינואר 2015

המולד: ליל שני (21.12.14), 10 בערב, 31 דקות.

זמן קידוש לבנה:מליל שישי, ד' בטבת (25.12.14), עד ליל שני, י"ד טבת (4.1.15) כל הלילה.                    

זמן קידוש לבנה לפי עדות המזרח: מליל שני, ז' בטבת (28.12.14).

 

יום שביעי של חנוכה, יום שלישי, א' טבת (23.12.14) – ב' דראש חודש טבת

תפילת ראש חודש. קריאת התורה כאתמול. בספר שני קוראים "וביום השביעי", מוסף כאתמול.

יום שמיני של חנוכה – זאת חנוכה, יום רביעי, ב' בטבת (24.12.14)

שחרית: כמו יום ראשון של חנוכה. קריאת התורה עם שלושה קרואים בפרשת נשא: לכהן: מ"ביום השמיני" עד "מלאה קטורת", ללוי: עד "גמליאל בן פדהצור", לשלישי עד "כן עשה את המנורה".

                                                                                     

זמני הדלקת נרות ביום שישי ד' בטבת (26.12.14)

הדלקת נרות צאת השבת בישראל הדלקת נרות הדלקת נרות
ירושלים 16:07 ירושלים 17:22 ניו יורק 16:14 מלבורן 20:14 מדריד 17:24
תל אביב 16:22 תל אביב 17:23 לוס אנג'לס 16:22 יוהנסבורג 18:38 מרבייה 17:52
באר שבע 16:25 באר שבע 17:25 פריס 16:30 בואנוס איירס 19:39 טורונטו 16:35
חיפה 16:13 חיפה 17:21 לונדון 15:27 מוסקבה 15:34    
אילת 16:18 אילת 17:27 אמסטרדם 16:01 רומא 16:14    

שבת פרשת ויגש, ה' טבת (27.12.14)

מפטירים ביחזקאל פרק ל"ז, פסוק ט"ו "ויהי דבר ה'" עד סוף הפרק.

במנחהקוראים בפרשת ויחי, ומעלים לתורה שלושה קרואים.

עשרה בטבת, יום ה', י' בטבת (1.1.2015)

תענית ציבור ("צום העשירי"). עלות השחר בירושלים – 5.04. הש"ץ אומר "עננו" בחזרת התפילה של שחרית ומנחה, בין ברכת גואל לרפאנו, והיחידים אומרים "עננו" ב"שומע תפילה" רק במנחה. אחרי חזרת הש"ץ בשחרית אומרים סליחות ו"אבינו מלכנו". מוציאים ספר תורה וקוראים לשלושה בפרשת כי תשא (שמות ל"ב, י"א) "ויחל".

במנחה: קוראים "ויחל" ומפטירים בנביא (ישעיה נ"ה-נ"ו) "דרשו". אומרים "אבינו מלכנו" ותחנון. אם מתפללים מנחה אחרי פלג המנחה – ברכת כהנים. שים שלום, אבינו מלכנו, תחנון. סוף הצום [בירושלים] 18 דקות אחרי השקיעה – בשעה 17:11.

מנהג עדות המזרח: אומרים "יענך ה'", חצי קדיש. תפילה עמידה. לפני שעוקר רגליו אומר "רבון העולמים", וכו', ככתוב במסכת ברכות דף י"ז ע"א. אחרי החזרה אומרים תחנון, קדיש תתקבל, "למנצח בנגינות", "תפילה לעני כי יעטוף" ועלינו לשבח. אם מתפללים בזמן מנחה קטנה, הכוהנים המתענים עולים לדוכן.

יום הקדיש הכללי:

הרבנות הראשי לישראל קבעה את עשרה בטבת ליום הקדיש הכללי, לזכר הנספים בשואה שאין יודעים על יום מותם. אור לעשירי בטבת מדליקים נר נשמה בכל בית, וכל מי שאין הוריו בחיים יאמר בתפילה קדיש יתום, גם אם אין לו קרובים שנספו בשואה, כי כל בית ישראל צריכים לבכות את השריפה אשר שרף ה'. בתפילת שחרית יאמרו אחרי קריאת התורה את האזכרה שנתחברה לזכר השואה.

אזכרה לזכר חללי השואה: ליום הקדיש הכללי – עשרה בטבת

אֵל מָלֵא רַחֲמִים, דַּיַּן אַלְמָנוֹת וַאֲבִי יְתוֹמִים, אַל נָא תֶּחֱשֶׁה וְתִתְאַפֵּק לְדַם יִשְׂרָאֵל שֶׁנִּשְׁפַּךְ כַּמַּיִם. תַּן מְנוּחָה נְכוֹנָה עַל כַּנְפֵי הַשְּׁכִינָה, בְּמַעֲלוֹת קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים כְּזֹהַר הָרָקִיעַ מַזְהִירִים, לְנִשְׁמוֹתֵיהֶם שֶׁל שֵׁשׁ מֵאוֹת רְבָבוֹת אַלְפֵי יִשְׂרָאֵל, אֲנָשִׁים וְנָשִׁים, יְלָדִים וִילָדוֹת, שֶׁנֶּהֶרְגוּ וְנִשְׁחֲטוּ וְנִשְׂרְפוּ וְנִטְבְּחוּ וְנֶחְנְקוּ וְנִקְבְּרוּ חַיִּים בִּידֵי הַצּוֹרְרִים. כֻּלָּם קְדוֹשִׁים וּטְהוֹרִים, וּבָהֶם גְּאוֹנִים וְצַדִּיקִים, אַרְזֵי הַלְבָנוֹן וְאַדִּירֵי הַתּוֹרָה, בְּגַן עֵדֶן תְּהֵא מְנוּחָתָם. בַּעַל הָרַחֲמִים יִצְרֹר בִּצְרוֹר הַחַיִּים אֶת נִשְׁמָתָם, ה' הוּא נַחֲלָתָם, וְיִזְכֹּר לָנוּ עֲקֵדָתָם, וְיַעֲמֹד לָנוּ וּלְכָל יִשְׂרָאֵל זְכוּתָם. אֶרֶץ אַל תְּכַסִּי דָּמָם, וְאַל יְהִי מָקוֹם לְזַעֲקָתָם. בִּזְכוּתָם נִדְּחֵי יִשְׂרָאֵל יָשׁוּבוּ לַאֲחֻזָּתָם, וְהַקְּדוֹשִׁים לַזִּכָּרוֹן תָּמִיד - נֶגֶד ה' צִדְקָתָם. יָבוֹאוּ שָׁלוֹם וְיָנוּחוּ עַל מִשְׁכָּבָם, וְנֹאמַר אָמֵן.

זמני הדלקת נרות ביום שישי י"א בטבת (2.1.15)

הדלקת נרות צאת השבת בישראל הדלקת נרות הדלקת נרות
ירושלים 16:11 ירושלים 17:27 ניו יורק 16:20 מלבורן 20:16 מדריד 17:29
תל אביב 16:27 תל אביב 17:28 לוס אנג'לס 16:27 יוהנסבורג 18:40 מרבייה 17:57
באר שבע 16:30 באר שבע 17:29 פריס 16:36 בואנוס איירס 19:40 טורונטו 16:40
חיפה 16:18 חיפה 17:26 לונדון 15:34 מוסקבה 15:41    
אילת 16:22 אילת 17:32 אמסטרדם 16:08 רומא 16:19    

שבת פרשת ויחי, י"ב טבת (3.1.15)

"חזק". מפטירים במלכים א' פרק ב' "ויקרבו ימי דוד, עד (פסוק י"ב) – "ותכון מלכותו מאד".

שבת זו נקראת "ברכת השבטים". בקהילות רבות נוהגים לקרוא את ברכת יעקב לבניו בטעם מיוחד.

במנחהקוראים בפרשת שמות ומעלים לתורה שלושה קרואים.

יום חמישי, י"ז טבת (8.1.15): מנהג חסידים ואנשי מעשה להתענות בכל יום ה' מפרשות שובבי"ם. (שובבי"ם הינו ביטוי המורכב מראשי התיבות של שש פרשות השבוע הראשונות שבספר שמות: שמות, וארא, בא, בשלח, יתרו ומשפטים. המינוח "ימי השובבי"ם" מתייחס לתקופה בה קוראים בתורה את הפרשות הללו). נוהגים בו ככל דיני תענית יחיד, וצריך לקבל תענית במנחה שלפניו, ביום ד' בשבוע. באשמורת יום ה' אומרים סליחות והמיוחדות להם. אם יש מנין מתענים, מתפללים מנחה יחד, קוראים "ויחל" ואומרים "עננו", ברכת כוהנים ו"אבינו מלכנו", כבתענית ציבור.

זמני הדלקת נרות ביום שישי י"ח בטבת (9.1.15)

הדלקת נרות צאת השבת בישראל הדלקת נרות הדלקת נרות
ירושלים 16:17 ירושלים 17:32 ניו יורק 16:26 מלבורן 20:16 מדריד 17:35
תל אביב 16:32 תל אביב 17:33 לוס אנג'לס 16:32 יוהנסבורג 18:41 מרבייה 18:00
באר שבע 16:35 באר שבע 17:34 פריס 16:44 בואנוס איירס 19:41 טורונטו 16:47
חיפה 16:23 חיפה 17:31 לונדון 15:42 מוסקבה 15:51    
אילת 16:28 אילת 17:27 אמסטרדם 16:17 רומא 16:26    


שבת פרשת שמות, י"ט טבת (10.1.15)

מפטירים בישעיה פרק כ"ז, פסוק ו' "הבאים ישרש יעקב" עד פרק כ"ח, פסוק י"ג "ונוקשו ונלכדו". ומוסיפים מפרק כ"ט, פסוקים כ"ב-כ"ג: "לכן אמה אמר ה'" עד "אלוקי ישראל יעריצו". אב הרחמים.

במנחהקוראים בפרשת וארא ומעלים לתורה שלושה קרואים.

זמני הדלקת נרות ביום שישי כ"ה בטבת (16.1.15)

הדלקת נרות צאת השבת בישראל הדלקת נרות הדלקת נרות
ירושלים 16:23 ירושלים 17:38 ניו יורק 16:34 מלבורן 20:14 מדריד 17:43
תל אביב 16:38 תל אביב 17:39 לוס אנג'לס 16:39 יוהנסבורג 18:41 מרבייה 18:04
באר שבע 16:41 באר שבע 17:40 פריס 16:54 בואנוס איירס 19:39 טורונטו 16:55
חיפה 16:29 חיפה 17:37 לונדון 15:53 מוסקבה 16:03    
אילת 16:33 אילת 17:42 אמסטרדם 16:27 רומא 16:34    

שבת פרשת וארא, כ"ו טבת (17.1.15) – שבת מברכין

מפטירים ביחזקאל פרק כ"ח, פסוק כ"ה "כה אמר... בקבצי" עד פרק כ"ט, פסוק כ"א "וידעו כי אני ה'". מברכים חודש שבט שיחול ביום רביעי (21.1.15). אין אומרים אב הרחמים.

מולד חודש שבט: יום שלישי (20.1.15) בשעה 11, 15 דקות וחלק אחד.

במנחהקוראים בפרשת בא ומעלים לתורה שלושה קרואים. אומרים "צדקתך צדק".

יום ג', כ"ט בטבת (20.1.15): ערב ראש חודש שבט, יום כיפור קטן.

בברכת חודש טוב

אליעזר שפר                 Eliezer Sheffer

 

המפגש השנתי – יום רביעי, ט' בטבת תשע"ה, 31 בדצמבר 2014:

בְּכָל הָאָרֶץ יָצָא קַוָּם וּבִקְצֵה תֵבֵל מִלֵּיהֶם - אתר האתרים התורניים

בשיתוף ראשית – בית מדרש קהילתי רעננה

התקשורת המקוונת לרשות הקובעים עתים לתורה: הַקְהֵל את העם - עצרת עולם התורה.

למידע נוסף ולהרשמה – ניתן לפנות בכתב לדוא"ל:

 

האם מותר להדליק נר חנוכה משמן הקדוש בקדושת שביעית?

שאלה: למדנו משניות שביעית, וראינו במשנה שמותר להדליק נרות משמן זית הקדוש בקדושת שביעית, רציתי לשאול האם זה נכון גם לנר חנוכה? או שבגלל שנרות חנוכה לא נועדו להנאה אסור להדליקם משמן קדוש? וידוע לי שאין עדיין בשווקים שמן הקדוש בקדושת שביעית משנת השמיטה הנוכחית. תודה על תשובתכם.

תשובה: א. מותר להדליק נרות שבת או כל נר אחר שמשמש לאורה בשמן הקדוש בקדושת שביעית. ב. נר חנוכה אע"פ שיש אוסרים להדליקו משמן הקדוש בקדושת שביעית, נראה הלכה למעשה שמותר להדליקו, ובייחוד בימינו שנוהגים להדליק תמיד בתוספת נר שמש.

 

"ואלה שמות"

שמות היישובים בארץ ישראל בפרשות השבוע של חודש טבת תשע"ה

מאת משה אייכל

ויגש: ובני אשר, ימנה וישוה וישוי ובריעה ושרח אחותם, ובני בריעה חבר ומלכיאל

מעלה חבר (פני חבר.): בשנת תשמ"ג (1983) הוקם בהר חברון היישוב "מעלה חבר", במקום מתגוררים כיום כמה מאות נפשות מעל נוף מדברי מרהיב הצופה גם לעבר נחל חבר, במקום גם בית הארחה לנופשים המעוניינים לנפוש בנוף בראשית.

(התמונה נלקחה מאתר בית הארחה)

ויחי: ישימך אלוקים כאפרים וכמנשה

מעלה אפרים: בשנת תשל"ח (1978) הוקם היישוב מעלה אפרים בבקעת הירדן.

למעלה מאלף תושביו חיים בהרמוניה ונהנים מיישוב מפותח מאד באזור מדהים של בקעת הירדן על פני שטח של למעלה מארבעת אלפים דונם.

שמות: מתוך ההפטרה

בפרשת שמות קיים הבדל משמעותי בין ההפטרה לפי עדות אשכנז, ובין ההפטרה שמפטירים עדות ספרד.

אנו נכתוב מתוך שתי ההפטרות, היישוב ענתות, ומושב תנובות.

דברי ירמיהו בן חלקיהו מן הכוהנים אשר בענתות בארץ בנימין.

ענתות (עלמון) הינו יישוב קהילתי שהוקם בשנת תש"מ (1980) .

היישוב ממוקם בין פסגת זאב למעלה אדומים, וצופה לעבר נחל פרת (וואדי קלט),

כיום מתגוררים במקום למעלה ממאתיים משפחות מול נוף מדברי קסום.

הבאים ישרש יעקב יציץ ופרח ישראל, ומלאו פני תבל תנובות.

מושב תנובות הוקם באזור נתניה  בשנות החמישים ע"י עולים מתימן.

המושב ממוקם בתחום המועצה האזורית  לב השרון. כיום מתגוררים במקום כשמונה מאות תושבים.

וארא: ובני שמעון ימואל וימין ואוהד ויכין וגו'.

מושב יכיני: מושב יכיני הינו מושב דתי הממוקם בצפון הנגב, ומבחינת חלוקת הארץ לשבטים, יכיני בשטח שמעון, לכן נקרא שם המושב על שם יכין בן שמעון.

המושב הוקם בשנות החמישים עבור עולים.

המושב ידע מס' גלגולים עד שהתיישב מחדש בשנת תשי"ב (1952) על ידי עולים שעלו מתימן במסגרת מבצע מרבד הקסמים ועד אז התגוררו במעברות.

כיום מתגוררים במושב כשבע מאות תושבים.

במקום קיים גם אירוח כפרי בבקתות.

 

המידע על המקורות הקדומים של שמות היישובים בימינו, על יסוד ספרו של עמוס ספראי –"מפת הארץ" של שולחן השבת בהוצאת"אלינר"

הפרסום באחריות אגוז סוכניות ביטוח בעהפרסום באחריות אגוז סוכניות ביטוח בע"מ בלבד